Google+ Followers

Wednesday, December 24, 2014

Banjir di Kelantan

Assalamualaikum w.b.t

Tahun ni merupakan tahun paling buruk bagi rakyat kelantan khususnya dan negeri2 pantai timur yang lain.Mana tidaknya,banjir yang melanda begitu dasyat sekali.Kawasan kampung saya walaupun tidak dilanda banjir,namun kami juga terasa kesannya.

Masa saya di kampung hari tu,sempatlah anak2 saya bermain banjir depan rumah walaupun airnya hanyalah lopak2 kecil saja.Seronok sangat mereka.Kami juga sempat pergi tengok air di Kota Bharu.Dapat juga merasa makan ikan puyu sebab abah menahan pukat masa tu.Jadi tak lah kempunan.

Sebelum bertolak balik ke Shah Alam sehari sebelum keputusan PT3 diumumkan,saya dan famili serta abang dan kakak ipar ke Pengkalan Kubor.Ingatkan naklah beli sedikit peralatanSebelum tu kami singgah di Rantau Panjang untuk mengambil adik saya yang bertugas di Rantau Panjang.Sebabnya kereta dia tak boleh keluar.Ditinggalkan di Stesen Keretapi Rantau Panjang.Mada di Rantau Panjang banyak kelihatan lori2 askar dan JPAM menghantar bekalan makanan dan bantuan lain.Dalam 10 buah lori juga yang kelihatan di sebuah sekolah di Rantau Panjang.

Masuk saja ke Pengkalan Kubor,rupanya tempat ni lagi teruk.Kelihatan dapur rumah penduduk dimasuki air sehingga paras paha.Lebih kurang 5 kilometer nak sampai,air memang dah memenuhi jalan.Dah jadi laut dah.Ada juga kelihatan seorang bapa membawa anaknya bermain air di situ.Mak saya pula risau takut boleh masuk untuk shopping tiba2 tak boleh keluar sebab masa tu pun dah start hujan.Kami tanya orang yang sedang main air di tepi jalan tu.Katanya ni lah kawasan yang paling dalam.So Pengkalan Kubor tak jadi,kami patah balik singgah makan mee celup rumah kawan kakak ipar di Pasir Mas.Alhamdulillah masa kami sekeluarga balik ke Shah Alam cuaca elok sahaja.

Semalam pula,abang saya stuck beberapa jam di Merapoh Gua Musang semasa dalam perjalanan balik ke Shah Alam.Nasib baik boleh keluar.Tanah runtuh dan banjir.

Ya Allah,Kau lindungilah kami dari bencana ini.Aamiin.

P/s;ni gambar di pengkalan kubor yang saya ambil dari dalam kereta.