Google+ Followers

Friday, September 26, 2014

Baru atau baharu?

Assalamualaikum

Ni entry untuk students sebenarnya.Selalu sangat students saya buat kesalahan perkataan baru.

Contoh ayat:Saya mempunyai seorang kawan baru(salah)
-Saya mempunyai seorang kawan baharu(betul)

Sebenarnya baru berkaitan dengan masa.Kalau dalam Bahasa Inggeris,kita panggil just now or recently.Contoh ayat;Saya baru saja balik dari kedai.Ataupun,Baru-baru ini.....

Kalau BAHARU pula,dalam bahasa Inggeris ialah NEW.So,boleh beza tak?

Kalau dalam kelas saya selalu cakap ni ingatan ke 1500 dah ni.Hehe.Tapi  students tetap buat kesalahan yang sama.

Semoga ia bermanfaat untuk semua.Tq.

2 comments:

  1. Haha.. 1500 kali deh .. budak2 ni kan memangla kan.. bukan nak dengar btl2 apa kita ajar.. last2 masa exm stress kita tanda salah benda sama..

    ReplyDelete