Google+ Followers

Wednesday, February 26, 2014

5S di Rumah

Assalamualaikum

Masih ingat lagi dengan 5s?Dulu2 kan masa memula diperkenalkan,semua ofis swasta dan government ambil langkah draatik buat benda ni.Ia diambil dari bahasa jepun yang semuanya saya dah lupa.Hoho..

Tapi dalam bahasa ibunda yang masih saya ingat ialah sisih,susun,dan...dua tu lah kot:)Sepah, satu lagi! saja melawak kat husband.

So,inilah hasilnya.En hubby yang buat semua ni.Dari dalam peti ais sampailah yang diluar peti ais.Kalau perasan yang tulis awas kari tu,means rempah kari.Kami orang Kelantan panggil awah..Bukan awas gerak langkahmu!:)

Saya ada juga terbaca susu pekat yang dibuka tidak boleh terus disimpan dalam tin untuk beberapa hari.Sangat bahaya.Maknanya kena letak dalam bekas lain selepas dibuka.Dan labelkannya.

Tapi saya perhatikan memang senang nak cari barang bila di5s kan..Contoh:ikan bilis,bawang goreng,belacan,cili,susu,serai,dan hampir semua barang dalam peti ais rumah saya di 5skan.Lagipun lebih kemas.Nampak tersusun.

saya yakin ramai yang dah buat.Kepada yang belum buat cubalah:)

4 comments:

  1. Wah.. bagus konsep ni. Nampak kemas dan mudah cari bahan dlm peti sejuk tu.

    Adeh. Peti sejuk kami macam mana ya? Hhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama je sebenarnya kalau dah nama peti sejuk..semua masuk dalam tu:)

      Delete
  2. rumah i pon skrg byk guna botol kaca tu. ari tu ada beli sedozen botol tu ingat nak buat cake in the jar tp tak kesampaian. so buatlah simpan rempah rempah tu. ada juga guna botol sos spegeti. huhu

    ReplyDelete