Google+ Followers

Monday, January 13, 2014

Resepi Sotong Rebus Serai

Assalamualaikum dan hai...

Terkejut tak tengok sotong ni??Siap dengan telur sotong lagi tu.Nampak tak?

Muahaha.tak yahlah nak resepi sangat kan!Sebenarnya inilah resepi yang paling mudah dalam dunia yang saya ingin kongsikan. Buatnya sangatlah mudah semudah A,B,C.Sesuai sangat untuk mereka yang baru belajar masak dan baru kahwin, dan tak tau nak masak apa.Sebenarnya resepi ni akan keluar bila saya terlebih "rajin".

Sejujurnya aku gila...mengulang kembali lagu cinta kita..(Sambunglah sendiri yea)
Ok, sebelum saya merapu,sebenarnya, secara jujurnya, saya memang tak pandai masak sotong selain buat ketupat sotong.Ataupun saya akan potong sotong kecik2 letak dalam mee atau sayur.Rasanya ni pun pengaruh bonda saya juga.Macam bukan macam lauk kalau makan sotong sebagai lauk.Faham tak?Hihi..Untuk entri ketupat sotong,kita tunggu puasa yea!!

Berbalik kepada resepi ini, bersihkan sotong.Buangkan gigi sotong(alah,yang bahagian tengah kaki tu).Buangkan juga darah hitam sotong tu.Selepas tu, masukkan dalam periuk.Dua batang serai dititik,masukkan sedikit air,bawang putih dititik,sedikit garam dan gula.Masukkan juga sekeping asam keping.Bila dah mula menggelegak, perlahankan api dan tunggu sebentar.Kemudian, bolehlah ditutup api dan dihidangkan.Sangat mudah bukan.Lagi mudah dari memasak maggi:)Bolehlah kita jadikan sebagai hidangan sampingan..

Selamat mencuba!!

1 comment: