Google+ Followers

Friday, January 17, 2014

Cara Menggoreng Mee / Bihun yang Mudah dan Cepat Serta Sedap

Assalamualaikum dah hai you alls..

Salam Jumaat yang penuh barakah ini.Dah sarapan belum?Untuk diri saya dan keluarga, kami baru saja bersarapan dengan bihun goreng dan keropok goreng.Boleh lah kan..
 
Sebenarnya dah lama teringin nak share cara goreng bihun yang cepat dan mudah.Semudah 1,2,3.Over tauu..;)Saya rasa mungkin ramai yang masak macam saya ni.Mungkin ada juga yang tak tahu.Nak share sebab kesian sangat tengok ibu-ibu yang berkerjaya macam kita semua ni.Mana nak masak,mana nak buat kerja,nak jaga anak dan macam2 lagilah.Sebab tu masa masak kena cepat.
 
Berbalik kepada topik asal,ok,anda hanya perlukan 5 ulas bawang putih dan 2-3 biji cili api sahaja.Bergantung kepada banyak mana mee atau bihun yang dimasak.Lepastu,kupas bawang,basuh dan tumbuk bersama cili.Tadaa,siap.Bolehlah anda mula menggoreng mee,bihun,kue teow atau apa saja yang anda nak goreng.Cepat bukan. Masa goreng tu,tambahkan cili sos untuk lebih pedas,kicap dan sos tomato.Masak macam biasa saja.
 
Saya memang dah lama tak pakai cili boh atau lada kering dalam bihun atau mee goreng.Kalau setakat satu bungkus untuk family kita memang tak payah pakai lada kering atau cili boh.Lambat..Saya dan keluarga memang guna cara ni sejak turun-temurun lagi.Cubalah..
Inilah hasilnya.(sorry,tak ada sayur)tomato pun jadilah yea..

17 comments:

  1. Menu kegemaran naim ni.. sejak mula sekolah ni memang mama dia masak hampir setiap hari bihun ni. Haha.. mudah dan sedap bagi anak2 kecil kan? Buh cili boh ada masanya jadi pedas dan masa nak masak lama sikit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mama naim masak apa hari ni?mesti special tambah2 hari ni cuti..aah.. yg ada anak kecil dan orang tua pun boleh makan:)

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. kalau okje goreng meehoon mesti blend dengan ikan bilis atau udang kering kalau mee kuning, yes...tak buh apa apa...tp kadang tu...yg simple simple ginilah sedapkan UA

    ReplyDelete
  4. Hye, saya suka baca blog awak, baru-baru ni saya ada buat blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

    ReplyDelete
  5. banyak nya resepi , mesti try nih , hihi , BTW nice blog , ada mase kunjung blog saya pulak ye =D mawarjane.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. assalam,

    boleh lah cuba nanti ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..sila2..hehe..cara org malas ni bunda:)

      Delete
  7. nampak sedap ni..ptg ni nak buka bihun lah...

    ReplyDelete
  8. mmg tak pandai goreng mihun.
    Nak try petang ni.
    Terima kasih ye. :)

    ReplyDelete
  9. menu ni ala2 mee/ bihun goreng kat kedai2 tomyam...

    ReplyDelete