Google+ Followers

Tuesday, December 17, 2013

Malam Berinai

Assalamualaikum...

Semalam kami berinai.Ni gara2 terpengaruh dengan wedding of the year Cik Ta dan Zain la.Last time berinai tahun 2007.Itupun sebab saya kahwin tahun 2007.Haha..

Kisahnya macam ni.Semalam ada pokok tumbang kat rumah jiran.Pokok tu pula menghempap sebatang pokok inai yang tumbuh subur.Jadi,kami pun petik daun inai tu.Kononnya saja2 daripada membazir.

Sebelah malam pula ada saudara datang.Namanya Aunty Sally.Huhu..Omputih sangat.Sally Marina namanya..Orang Tumpat je pun.Dia tanya nak berinai ke?Anak saya suka sangat cakap nak berinai.So,malam tadi dia pun tumbuk inai dengan lesung batu ditambah sedikit nasi,asam keping dan arang.Gambir pula tak ada.Mula2 Ain,anak saya.Lepatu adik saya dipakaikan inai dan kemudian saya.Mak saya pun join sekali.

Ingat lagi masa kecik2 dulu suka sangat berinai.Kami selalu ke rumah sepupu abah.Dialah yang tolong inaikan kami.Sebabnya dia yang paling tua antara kami semua.Lagipun dia tumbuk inai tu merah.Dulu kami pakai plastik dan ikat dengan tali rafia.Tapi semalam Aunty Sally ikatkan dengan kain batik sarung.Hasilnya tak mengecewakan.

Buka sekolah nanti,merah lah kuku saya.Nasib baik dah kahwin...

2 comments:

  1. Wah..meriahla berinai ramai2.. dah lama tak berinai rasanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..result pmr kuar hr ni..canela anak2 murid ku

      Delete