Google+ Followers

Friday, December 20, 2013

Bekalan dari Kampung

Assalamualaikum..

Selalunya bila balik kampung,semua benda dari kampung nak diangkut ke bandar.Benda yang saya maksudkan ialah makanan.Antara yang selalu saya bawa ke bandar ialah;

a)beras siam(serindit)
-suka sebab beras ni memang sedap dan tak lembik.Pernah beli beras tempatan,keinginan makan nasi akan berkurangan.Selalunya 1 kampit tu tahan 3-4 bulan.
b)budu
-tak ada budu memang tak lalu makan nasi.nak buat nasi kerabu kesukaan suami pun susah..
c)lada solok
-lada ni lebih pedas berbanding dgn kat bandar yang pakai lada dari Thailand.abang saya penggemar tegar lada solok ni
d)lada kering
-lada kering kat Kelantan lebih besar(siam) dan tak pedas.Senang nak potong.Anak2 kecil pun boleh makan.
e)telur masin
-entahlah..mungkin lebih murah sikit berbanding kat bandar walaupun kat kampung pun dah mahal
f)nisan
-kat Kelantan saja yang ada nisan atau gula melaka yang selalu kita gunakan
g)rempah
-rempah  yang disukat lebih sedap berbanding rempah yang famous
h)ikan kering
-bukan kat bandar tak ada ikan kering tapi dah biasa beli dari kampung.
i)asam keping
-murah berbanding bandar

Hihi..Banyak juga barang yang selalu dibawa dari kampung.Kalau boleh ma dan abah pun nak dibawa ke bandar.Lidah Kelantan katakan.♥♥♥

2 comments:

  1. wow besarnya beras. sy biasa beli yg kecil je. yg 9 kg

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi..klu hok kecik cepat abis sal..ramai pemakan rumah kita

      Delete