Google+ Followers

Sunday, November 17, 2013

Resepi:Nasi Kerabu Biru

Assalamualaikum..
Masa tengah menikmati makaroni goreng kat Pasar Tani Stadium Shah Alam pagi tadi,saya didatangi 3 panggilan tidak dijawab.Nombor pula tidak saya kenali.Saya pun kembalikan panggilan tersebut.Tak sangka orang tu menyamar semata2 nak resepi nasi kerabu.Nah,ini untukmu wahai penyamar..Hik hik...

Bahan2;
a)sambal nyor(kelapa)
-nyor digoreng
-b.merah
-ikan sardin@selayang
-serai ditumbuk
-lada hitam ditumbuk
-halia ditumbuk
-garam &gula secukup rasa

b)tumis nasi kerabu
-santan dibiar gelegak sampai naik minyak
-masukkan b.merah,cili kering,b.putih 2 ulas,halia,sedikit belacan yg dah diblender
-ketuk serai,kemudian masukkan dlm periuk
-masukkan budu dan nisan(gula melaka)
-asam keping 1 keping
-garam dan gula secukup rasa..biar dia gelegak lama sikit dan kecilkan api

c)nasi
-masukkan beras,sedikit pewarna biru..(sikit sgt)
sebab biru dia terang
-masukkan daun limau purut(klu ada)

d)ulam
-cincang timun btg,daun kesum dan apa2 je la

e)budu
-bwg putih dan serai diketuk
-kemudian masukkan budu,sedikit air dan nisan..tunggu sehingga mendidih..tadaa..siap.

Bolehlah dimakan dengan daging bakar ataupun ikan celup tepung.solok lada dan seumpamanya.nak suruh pedas,makan dengan sambal.Selamat mencuba..

5 comments:

  1. Siapa tu yg request resepi nasi kerabu? Sedap nampaknya.. bila nak buat lagi? Ajakla kami... nak makan juga ..haa

    ReplyDelete
    Replies
    1. adik saya yg tak pandai nak komen..hihi..dia pandai baca blog je..hihi..lain kali saya buat ok..ni gambar lama.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete